Teaching Games for Understanding

De spelvormen van Spelenderwijs Verbeteren zijn allemaal ontwikkeld vanuit de visie Teaching Games for Understanding: een spel(er) gecentreerde benadering met balans tussen plezier en begrip.
Technieken worden vaak los van het spel aangeboden, en zijn daardoor vaak betekenis- en belevingsloos voor de speler (Neutkens & Weeldenburg, 2012). Volwassenen geven nu eenmaal de voorkeur aan technieken verbeteren, maar jongere spelers geven de voorkeur aan spelvormen spelen waarin ze de vaardigheden kunnen hanteren die ze bezitten (Oslin, 2006).
Teaching Games for Understanding is een visie die ervan uitgaat dat we de speler het spel moeten leren spelen en begrijpen. We laten techniek niet los, in tegendeel! Technieken worden gezien als middel om succesvol deel te nemen aan het spel, maar niet meer als doelstelling (Griffin & Butler, 2005). Succeservaringen opdoen tijdens het spel is voornamelijk gebaseerd op het beheersen van spelcompetenties en minder op het leren of ontwikkelen van technieken (Turner, 2001). We moeten als trainers dus meer gaan spelen op onze trainingen. Niet alleen het spel voor het laatst bewaren, maar we programmeren het spel in elke oefening en elke training.

Met de bundel vol oefenstof is iedereen in staat om een korfbaltraining samen te stellen die gebaseerd is op Teaching Games for Understanding. Wil je meer informatie of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden binnen jouw vereniging? Neem contact met ons op!